سئو تکنیکال برای موتورهای جستجو

سئو چیست SEO چیست آموزش بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو متمم

بنابراین، بدون داشتن منابع لازم برای طبیعی‌سازی و مدیریت دقیق شبکه، ورود به این روش بسیار خطرناک خواهد بود. الگوریتم های گوگل از یک طرف سازوکار امتیازدهی به وب‌سایت‌ها را مشخص می‌کند و از طرف دیگر وب‌سایت‌هایی را که تلاش می‌کنند تا قواعد گوگل را دور بزنند، با کاهش رتبه در نتایج روبرو می‌کند. اگر از قسمت پروپاگاندایی موضوع بگذریم، کسب اطلاعات در مورد آپدیت‌ های گوگل حداقل می‌تواند از جریمه شدن‌های بی‌مورد جلوگیری کند. در این مطلب از بلاگ پارس‌پک در مورد همین موضوع صحبت کرده و اطلاعات کاملی را در مورد این الگوریتم‌ها ارائه کرده‌ایم. Breadcrumb Navigation یا مسیر ناوبری، مجموعه‌ای از لینک‌های متنی است که به کاربران کمک می‌کند بفهمند در کدام قسمت از سایت قرار دارند و چگونه به این بخش رسیده‌اند. این نوع ناوبری، به ویژه برای سایت‌های بزرگ، تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد و از سردرگمی کاربران جلوگیری می‌کند.

ایده‌ شبکه وبلاگ خصوصی (PBN) از زمانی شکل گرفت که موتورهای جستجو، به‌ویژه گوگل، اهمیت زیادی به بک‌لینک‌ها در رتبه‌بندی سایت‌ها دادند. با گذر زمان و پیشرفت الگوریتم‌های گوگل، مزرعه‌های لینک عمومی تأثیر خود را از دست دادند.در این دوره، ایده PBN به‌عنوان یک نسخه پیشرفته‌تر از مزرعه لینک شکل گرفت. با وجود افزایش ریسک و هزینه‌های ساخت PBN، این روش همچنان توسط برخی وب‌مسترها به‌عنوان یک تاکتیک کلاه سیاه استفاده می‌شود، اما تاثیرگذاری آن نسبت به گذشته کاهش یافته و پیچیدگی‌های بیشتری پیدا کرده است. الگوریتم Product Review از جمله الگوریتم‌ های گوگل است که اثر آن به‌خصوص روی وب سایت‌های فروشگاهی، بسیار محسوس‌تر از وب سایت‌های دیگر است. این موضوع باعث می‌شد که کاربران نتوانند اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری در مورد خرید محصول را به دست آورند. پیج رنک یکی از اولین الگوریتم های گوگل است که لری پیج (Larry Page) و سرگئی برین (Sergey Brin) در سال ۱۹۹۸ راه‌اندازی کردند.

موتورهای جستجو ابتدا با استفاده از خزنده‌های خود، صفحات و تغییرات جدید را شناسایی کرده و سپس فرایند کرول کردن سایت را آغاز می‌کنند. ربات های گوگل اطلاعات شناسایی شده را مانند کتاب در کتابخانه خود ذخیره و سپس ایندکس میکنند. معمولاً تاثیرات تغییرات سئو تکنیکال رو بعد از چند هفته تا چند ماه می‌تونی ببینی. گوگل به مرور زمان سایتت رو خزش و ایندکس می‌کنه و تغییرات بهینه‌سازی رو در نتایج جستجو اعمال می‌کنه. داده‌های ساختاریافته به گوگل کمک می‌کنن اطلاعات سایت رو بهتر بفهمه و صفحت رو با Rich Snippet در نتایج جستجو نمایش بده. این داده‌ها باعث می‌شن سایتت جذاب‌تر و کاربردی‌تر برای کاربران به نظر برسه و احتمال کلیک بیشتر بشه.

با همین ویژگی، محتواهای جدید و همچنین محتواهای به‌روزرسانی شده، اولویت بیشتری پیدا کردند؛ موضوعی که در سال بعد، با الگوریتم تازگی محتوا، تکمیل‌تر شد. کمی بررسی شما را متقاعد خواهد ساخت که رعایت اصول سئو و استانداردهای مد نظر موتورهای جستجو، می‌تواند هم‌زمان با بهبود سئو سایت، رضایت خوانندگان و کاربران شما را نیز افزایش دهد. به عنوان مثال، اگر فروشگاه اینترنتی دارید، می‌توانید داده‌های ساختاریافته محصولات را اضافه کنید تا اطلاعاتی مانند قیمت، شرایط محصول و موجودی در نتایج جستجو نمایش داده شود. این اطلاعات به کاربران کمک می‌کنند تا به سرعت به محتوای مرتبط دسترسی پیدا کنند و احتمال کلیک کردن روی لینک شما افزایش یابد. شما در چنین شرایطی ممکن است مانند افراد دیگری شوید که یک اشتباه فنی ساده داشته‌اند و مبانی که گفتیم را رعایت نکرده‌اند. در نتیجه باعث شدند که موتورهای جستجو و مخصوصاً گوگل دیگر به سایت آنها دسترسی نداشته باشند که قطعاً تمامی زحمات شما را هدر خواهد داد.

علاوه بر این، لینک‌سازی داخلی می‌تواند به توزیع ارزش لینک در سراسر یک وب‌سایت کمک کند و قدرت کلی و پتانسیل رتبه‌بندی سایت را بهبود بخشد. تکنیکال سئو بزرگترین بخشی است که می‌تواند تفاوت یک سایت با رتبه بالا و سایتی که هیچ جایگاهی در گوگل ندارد را تشکیل دهد. جز این، از مهمترین بخش های دیجیتال مارکتینگ است که رعایت آن از ابتدا به سرعت رشد کسب و کار شما کمک خواهد کرد. سئو تکنیکال آسان نیست، اما به زبان ساده توضیح خواهیم داد که به چه جنبه هایی باید (از توسعه دهنده خود بخواهید) هنگام کار بر روی پایه فنی وب سایت خود، به تمام موارد توجه داشته باشید. طراحی سایت می‌تواند از ابتدا به شکلی بهینه باشد که از نظر سئو فنی در بهترین شرایط قرار گرفته و کار سئو کار را راحت کند.

ساده بگوییم که XML Sitemap لیستی از تمام صفحات سایت شما است که به عنوان یک نقشه راه برای موتورهای جستجو در سایت شما عمل می‌کند. با استفاده از آن، مطمئن خواهید شد که موتورهای جستجو هیچ محتوای مهمی را در سایت شما از دست نخواهند داد. نقشه سایت XML اغلب به پست‌ها، صفحات، برچسب‌ها یا سایر انواع پست سفارشی طبقه ‌بندی شده و شامل تعداد تصاویر و آخرین تاریخ تغییر برای هر صفحه است. ایمن سازی وب سایت شما برای تضمین حفظ حریم خصوصی یک نیاز اساسی به حساب می‌آید. می‌توانید کارهای زیادی برای ایمن سازی وب سایت خود انجام دهید و یکی از مهم ترین کارها پیاده سازی HTTPS است. پروتکل امن انتقال فرامتن (HTTPS) نسخه امن‌تری از پروتکل HTTP است که ارتباط بین کاربر و سرور را رمزگذاری می‌کند و امنیت بیشتری را به همراه دارد.

این روش سعی دارد با بهینه‌سازی عوامل فنی وبسایت، موتورهای جستجو را در اندیشیدن بهبود رتبه‌بندی و نمایش وبسایت در نتایج جستجو به کمک بیاورد. سئو تکنیکال در واقع به موتورهای جستجو کمک می‌کند به بهترین شکل ممکن از محتوا و ساختار وبسایت استفاده کنند. با ارتقاء جنبه ‌های فنی سایت، شما کمک بیشتری به موتورهای جستجو می‌کنید تا سایت شما را شناسایی و درک کنند. اگر این کار به درستی انجام شود، سایت شما در نتایج جستجوی گوگل رتبه بهتری خواهد داشت و به نتایج بهتری دست خواهید یافت. بنابراین، اهمیت رعایت سئو تکنیکال در این است که شما با بهینه‌ سازی فنی سایت خود، به موتورهای جستجو کمک می‌کنید تا سایت شما را به درستی ایندکس کرده و در رتبه‌های بالاتر نمایش دهند.

بردکرامپ در واقع به عنوان یک راهنما به کاربران کمک میکند تا متوجه شوند که اکنون در کدام قسمت از وب سایت قرار دارند. بردکرامپ به لینک هایی گفته میشود که به صورت یک منو، اکثرا در بالا یا پایین سایت نمایش داده میشود. اگر سایت شما وردپرسی است با نصب کردن افزونه رنک مث یا یوست سئو میتوانید این منو را در صفحات سایت خود ایجاد کنید. Structured Data چطوری کار می‌کنه؟ این داده‌ها توی قالبی به نام Schema Markup قرار می‌گیرن و به گوگل اطلاعات خاصی مثل نظرات کاربران، قیمت محصولات، امتیازات و غیره رو می‌دن. وقتی از این داده‌ها استفاده کنی، ممکنه سایتت توی نتایج جستجو با Rich Snippet نمایش داده بشه؛ یعنی مثلاً وقتی کسی یه محصول رو جستجو می‌کنه، علاوه بر لینک صفحه، قیمت و امتیاز اون محصول هم نشون داده می‌شه. تصور کن گوگل یه آدمه و توی یه مهمونی شلوغه که کلی اطلاعات از همه طرف بهش می‌رسه.

زمانی که یک وب‌سایت دارای کدهای زیادی باشد، دانلود و ارائه محتوا توسط مرورگر ممکن است بیشتر طول بکشد. این موضوع می‌تواند منجر به افزایش زمان بارگذاری صفحه شود که بر تجربه کاربر و رتبه‌بندی، تأثیر منفی خواهد داشت. علاوه بر این، خزنده‌های موتورهای جستجو، ممکن است برای خزیدن یک وب‌سایت با کدهای زیاد، زمان بیشتری صرف کنند که باعث کاهش بودجه خزش برای وب‌سایت می‌شود. PBN با استفاده از مجموعه‌ای از وب‌سایت‌های جداگانه که همگی توسط یک فرد یا تیم مدیریت می‌شوند، کار می‌کند. این وب‌سایت‌ها معمولاً طراحی ساده‌ای دارند و محتوای آن‌ها اغلب پرکننده یا بازنویسی‌شده است.

سایت‌هایی که طراحی، قالب یا ساختار ظاهری مشابهی با یکدیگر دارند، ممکن است توسط گوگل به‌عنوان بخشی از یک شبکه خصوصی یا PBN شناخته شوند. ایجاد و نگهداری یک PBN واقعی که بتواند الگوریتم‌های گوگل را فریب دهد، بسیار پرهزینه و پیچیده است. برای ساخت یک شبکه قوی، باید دامنه‌های معتبر، هاست‌های مختلف‌ و ‌محتوای باکیفیت تهیه کرد. کاهش زمان برای رسیدن به اهداف سئو و مشاهده سریع‌تر نتایج در رتبه‌بندی‌ها. ایجاد یک استراتژی لینک‌سازی دقیق و هدفمند که با نیازهای سایت شما هماهنگ باشد. اعتبار دامنه بالا باعث می‌شود که گوگل سایت شما را به عنوان یک مرجع معتبر شناسایی کند و رتبه بهتری به آن اختصاص دهد.

در هر سایت ممکن است تعدادی لینک خراب، شکسته یا 404 وجود داشته باشد که از آن مطلع نباشید. وجود لینک‌های شکسته باعث می‌شود تا کاربر یا موتورهای جستجو هنگام ورود به صفحه مقصد با ارور 404 روبرو شوند و به این ترتیب رتبه سایت شما پایین بیاید. با افزونه رنک مث و ابزار اسکریمینگ فراگ نیز امکان مشاهده و بررسی لینک‌های 404 وجود دارد. هر چقدر وب‌سایت شما در سئو تکنیکال نظیر ساختار سایت، بهینه بودن سایت برای نمایش در کامپیوتر و موبایل، سرعت بارگذاری سایت و… امتیاز بهتری از سمت گوگل بگیرد، شانس بیشتری برای رسیدن به صفحه اول خواهید داشت. بنابراین بهینه‌سازی فنی سایت یا سئو تکنیکال یکی از بخش‌های مهم سئو محسوب می‌شود.

یکی دیگر از ابزارهای پرکاربرد در بخش سئو سایت، ابزار Screaming Frog است. با استفاده از این ابزار می‌توانید وضعیت سئو سایت خود را بررسی کنید و لیستی از مشکلات سایت در اختیار داشته باشید. منوهای بردکرامب سیستم‌­های ناوبری هستند که اطلاعاتی در مورد موقعیت مکانی کاربر در یک وب سایت ارائه می­‌دهند. این نوار پیمایش ثانویه یک راه عالی برای افزودن راحتی به تجربه کاربری شما با فراهم کردن زمینه‌­ای برای تعامل کاربر با محتوای شما است. منوهای Breadcrumb یک گزینه ناوبری اضافی هستند که ممکن است به افزایش قابلیت استفاده سایت شما و ارتقای رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو کمک کنند. دامنه ترجیحی یک نکته ساده SEO است که می­‌تواند سازگاری سایت شما با خزنده‌­های موتور جستجو را تا حد زیادی افزایش دهد.

اگر وب سایت سالم باشد و از لحاظ فنی تمامی جنبه‌های اصولی داخل آن رعایت شده باشد، قطعاً امنیت کاربر افزایش پیدا می‌کند و امنیت اطلاعات شما هم تضمین خواهد بود. روش‌های مختلفی وجود دارد که شما بتوانید سایت را به یک محیط امن تبدیل کنید. اولین کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که به سراغ استفاده از گواهی امنیت SSL بروید یا مثلاً می‌توانید از پروتکل HTTPS هم استفاده کنید که آدرس و اطلاعات سایت را ارسال می‌کند. گوگل به طور رسمی اعلام کرده که امنیت سایت اهمیت بسیار زیادی در افزایش رتبه برای لیست صفحات جستجو دارد و استفاده از https را راهکار این امنیت اعلام می‌کند. برای اینکه شما از وضعیت SSL داخل سایت اطمینان حاصل کنید، حتماً حواستان به علامت قفل کنار آدرس سایت مرورگر باشد.

خوشبختانه، یک راهکار فنی برای حل این مشکل وجود دارد و با استفاده از تگ کنونیکال (Canonical Tag) می‌توانید به موتورهای جستجو نشان دهید که کدام صفحه، اهمیت بیشتری دارد یا باید رتبه بهتری بگیرد. از این تگ‌ها بیشتر برای سایت‌های فروشگاهی که چندین محصول با اختلاف بسیار اندک دارند، استفاده می‌شود. زیرا خود گوگل به صراحت اعلام کرده است که داشتن وب سایت ریسپانسیو یک عامل بسیار مهم و تقریباً ضروری برای رتبه بندی وب سایت ها است. طراحی responsive ، به طور خودکار یک وب سایت برای دستگاه های تلفن همراه راه اندازی می کند. همین امر در مورد بهترین طرح ها برای کاربران تلفن همراه ،تبلت‌ها و رایانه های شخصی نیز صدق می کند. این فایل در هاست سایتتان قرار گرفته و حاوی دستورات مهمی است که برای ربات های جستجو صادر میشود.

این موتورهای جستجو از ربات‌ها یا عنکبوت‌های (Spiders) خود برای این کار استفاده می‌کنند. در نتیجه ربات‌ها لینک‌های صفحات را دنبال کرده و محتوای آنها را تجزیه و تحلیل می‌کنند. “سئوی تکنیکال  چیست” ؟ سئو تکنیکال یا همان Technical SEO به بهینه سازی جنبه های فنی وب سایت مانند سرعت، ساختار و امنیت می‌پردازد. سئو داخلی چیست ؟ سئو داخلی بر بهینه سازی محتوای وب سایت و عناصر HTML برای بهبود ارتباط و کیفیت آن تمرکز دارد. نقشه سایت یا همان sitemap چیست ؟ یک فایل XML است که لیستی از صفحات وب‌سایت شما را در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهد.

طراحی ریسپانسیو (واکنش‌گرا) به این معنی است که سایت شما باید در انواع دستگاه‌ها، از جمله موبایل و تبلت، به‌درستی نمایش داده شود. گوگل به سایت‌های ریسپانسیو اولویت می‌دهد، زیرا بیش از نیمی از ترافیک وب‌سایت‌ها از دستگاه‌های موبایل است. برای برطرف کردن این مشکل و معرفی کردن صفحات تکراری میتوانید از تگ canonical استفاده کنید. باید تک کنونیکال را در صفحات سایت استفاده کنید و محتوای اصلی را به گوگل معرفی کنید تا ربات ها دچار سردرگمی نشوند. بهترین روش استفاده از ساختار سلسله مراتبی است، چرا که خزنده های گوگل از صفحه اصلی یک وب سایت شروع به خزیدن میکنند تا صفحات دیگر را کشف کنند. چرا موبایل‌فرندلی بودن مهمه؟ گوگل از سال ۲۰۱۹ به بعد از Mobile-First Indexing استفاده می‌کنه، یعنی اول از همه نسخه موبایل سایتت رو بررسی می‌کنه و اگه این نسخه مشکل داشته باشه، رتبه سایتت ممکنه افت کنه.

بطور کلی، سئو فنی یا سئو تکنیکال مهم است؛ زیرا اساساً تضمین می­‌‌کند که وب سایت شما به راحتی قابل پیمایش است و عاری از هرگونه مشکل فنی است که مانع از درک و رتبه بندی آن توسط موتورهای جستجو می­‌شود. برای جذب ترافیک ارگانیک و تبدیل آن ترافیک به مشتری باید سئو فنی را پیاده سازی کنید. سئو تکنیکال شامل اقداماتی است که به بهینه‌سازی جنبه‌های فنی و ساختاری سایت می‌پردازد تا به موتورهای جستجو کمک کند که سایت شما را بهتر شناسایی، ایندکس و رتبه‌بندی کنند. سئو تکنیکال (Technical SEO) به مجموعه ای از فرآیندها و اقداماتی گفته می شود که بر بهبود ساختار و عملکرد فنی وب سایت متمرکز است. این بخش از سئو با هدف بهبود تعامل موتورهای جستجو با وب سایت انجام می شود تا صفحات به راحتی خزیده (Crawled)، نمایه سازی (Indexed)، و رتبه بندی (Ranked) شوند.

برای مثال، اگر یک وب‌سایت دانشگاهی به مقالات علمی لینک دهد، آن لینک‌ها در الگوریتم Hilltop به‌عنوان معیار اعتبار در نظر گرفته می‌شوند. اگر صفحات شما به سرعت بارگذاری نشوند، کاربران ممکن است سایت را ترک کنند، که این امر می‌تواند نرخ پرش را افزایش دهد و به رتبه سایت آسیب برساند. Google PageSpeed Insights ابزاری مفید است که به شما کمک می‌کند تا سرعت سایت خود را ارزیابی کنید و پیشنهادهایی برای بهبود آن دریافت کنید. محتوای تکراری به وضعیتی اشاره دارد که یک محتوا یا محتوای بسیار مشابه در چندین صفحه از سایت شما موجود باشد. این موضوع می‌تواند مشکلاتی از جمله نمایش لینک‌های نامناسب در نتایج جستجو و کاهش اعتبار لینک‌های ورودی را ایجاد کند. گوگل سایت‌ها را به خاطر داشتن محتوای تکراری جریمه نمی‌کند اما این مشکل می‌تواند کارایی سئو را کاهش داده و «بودجه خزیدن» (Crawl Budget) سایت را هدر دهد.

کافی است وارد سایت شوید و در نوار جستجوی بالا سمت راست، آدرس صفحه خود را وارد کنید. اگر اسکیما مشکلی داشته باشد، به شما اطلاع‌رسانی می‌شود اما اگر به درستی اضافه نشده باید حتماً کد را بررسی کنید. به مجموعه تکنیک هایی که درون سایت شما برای بهینه سازی جنبه های مختلف آن انجام می شود، سئو داخلی می گویند. از آنجایی که بخش عمده سئو داخلی مربوط به محتوا است، پیشنهاد می کنیم حتما آموزش تولید محتوا و روش های بهینه سازی آن را یکبار برای همیشه بیاموزید. شما کاربران می توانید برای تقویت سئو داخلی سایت خود، علاوه بر خدمات سئو مجموعه ما، از خدمات سفارش تولید محتوا به صورت کاملا بهینه سازی شده استفاده کنید.

این لینک‌ها معمولا در بخش بالایی صفحه‌های مختلف یک سایت، مانند صفحه محصول، نمایش داده شده و دقیقا مشخص می‌کنند که برای نمایش صفحه‌ای که کاربر در آن است، روی چند یا چه دسته‌بندی‌هایی کلیک کرده است. مطابق با تغییرات سال‌های اخیر در الگوریتم‌های گوگل، بردکرامب‌ها حالا مستقیما روی SEO اثرگذار هستند و حتی گزارشی مخصوص در مورد داده‌های ساختار یافته در سرچ کنسول نیز دارند. این داده‌ها به اندازه‌ای اهمیت دارند که گوگل، آنها را در نتایج جستجو نیز نشان داده و از آنها برای مدیریت هرچه بهتر اطلاعات استفاده می‌کند. متاسفانه، بسیاری از کاربران به اشتباه برخی از فایل‌های CSS و JS را از طریق این فایل بلاک می‌کنند و همین موضوع نیز باعث می‌شود تا موتورهای جستجو، سایت را به گونه‌ای که باید، نبینند. از این فایل بیشتر در مواقعی استفاده می‌شود که نمی‌خواهید موتورهای جستجو، یک یا چند بخش خاص از سایت شما را در خود ایندکس کنند. به صورت پیش‌فرض، شما می‌توانید این فایل را با ورد کردن عبارت «robots.txt/» به انتهای آدرس سایت خود مشاهده کنید.

سئو خارجی به موتورهای جستجوگر می‌گوید که صفحه شما چقدر محبوب و مفید است. وب سایتی که به صورت صحیح سئو تکنیکال را انجام داده باشد، مشکلی در روند خزش سایت خود مشاهده نخواهد کرد. تمام صفحات سایت به صورت پیوسته و در مدت زمان چند ساعت تا چند روز ایندکس شده و در گوگل نمایش داده می شوند. سئو (SEO) یا بهینه‌سازی موتور جستجو یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها برای جذب ترافیک به سایت‌ها است. یکی از بخش‌های اساسی سئو که بسیاری از سایت‌ها آن را نادیده می‌گیرند، سئو تکنیکال (Technical SEO) است.

کاهش نرخ پرش (Bounce Rate) یکی از بهترین راهکارهایی است که شما می‌توانید برای موفقیت سایت خود انجام دهید. به طور عادی، زمانی که شما برای رسیدن به یک جواب خاص در گوگل سرچ می‌کنید، انتظار دارید که سریعاً به جواب سوال خود برسید و دوست ندارید که موضوعات اضافی را بخوانید. در این شرایط، اگر وارد سایتی شوید که ببینید بیش از اندازه طفره رفته است و جواب شما را نمی‌دهد، خیلی زود از این سایت خارج می‌شوید. برای اصلاح لینک‌های شکسته، URL هدف را با لینک یک صفحه سالم به‌روزرسانی کنید. اگر محتوای اصلی دیگر وجود ندارد، لینک را حذف کرده و از ری‌دایرکت استفاده کنید. برای بررسی وضعیت امن سایت خود از ابزار گوگل به اسم Safe Browsing استفاده کنید.

اگر این آیکون را مشاهده نکنید و به‌جای آن پیام Not secure (ناامن) ببینید، به این معنی است که سایت شما از HTTPS استفاده نمی‌کند و نیاز به نصب گواهی SSL یا TLS دارید. گواهی SSL/TLS هویت وب‌سایت را تایید می‌کند و یک ارتباط امن را هنگام دسترسی کاربران به سایت فراهم می‌آورد. بله، نقشه‌های سایت XML به کراولرهای موتورهای جستجو هدایت می‌کنند و از اهمیت بسیاری برخوردارند. برای بهبود سرعت صفحات، می‌توانید تصاویر را فشرده‌سازی کنید، فایل ها و تصاویر را کش کنید و کدهای سایت خود را بهینه‌سازی کنید. یک نکته مهم؛ اگر قالب سایت شما یک قالب معتبر و معروف است، نیاز به نگرانی در مورد کدهای آن ندارید. در مقاله تست موبایل فرندلی سایت به استفاده از این ابزار و 4 راهکار دیگر برای بررسی این موضوع در سایت اشاره کردم که میتوانید از آن استفاده کنید.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری